Grace, peace, and a tacit understanding of the mysteries of the world seem to permeate the elegant photographic work of Italian-Senegalese visual artist Maïmouna Guerresi.
Zo beschrijft de website Yatzer de werken van de Italiaans-Senegalese kunstenares Maïmouna Guerresi. Dat klopt ook wel; de werken van Maïmouna vertellen subtiele verhalen met een vloeiende volgorde en laten de menselijke grenzen los.
Maïmouna Guerresi werd in 1951 geboren in Italië als Patrizia Guerresi. Op haar 40e bekeerde ze zich tot het Soefisme; dit wordt gezien als de mystieke stroming binnen de islam, en neemt ze de naam Maïmouna aan. Haar bekering tot het soefisme nadat ze trouwde met haar man en zijn Senegalese afkomst in haar identiteit opnam, heeft grote invloeden op haar en haar werk dat bestaat uit fotografie, sculpturen, video’s en installaties. In verschillende interviews vertelt ze dat het voor haar onmogelijk is om gedachten te scheiden van haar artistieke expressie. In haar kunstwerken zie je dan ook dat ze voornamelijk islamitische symbolen gebruikt die haar spirituele en bovennatuurlijke ideeën vertalen. Dit resoneert met haar idee dat elke persoon een eigen intern universum heeft. Dat van haar kun je zien in haar werk. Dit maakt haar werk heel intiem; je krijgt een kijkje in haar gedachten.
Maïmouna liet zich de afgelopen 20 jaar inspireren door haar geloof en spiritualiteit en paste invloeden van Aziatische, Afrikaanse en Europese spiritualiteit en cultuur toe in haar werk. In haar fotografie laat ze mensen gesluierd lopen en stoppen op ongebruikelijke plekken en eigenen ze zich nieuwe fysieke en spirituele vermogens toe. De gesluierde lichamen laten de mystieke charme en waarde en de diversiteit van lichamen zien. Het vertegenwoordigt de spiritueel sterke vrouw die, via haar eigen identiteit, in staat is de onderscheidingen tussen de mannelijke en vrouwelijke geslachten op te lossen en de stereotypen die onder andere voorkomen in de islam achter zich te laten. In al haar werk gaat het om de positie van de vrouw in onze samenleving en deze te versterken en het samenbrengen van individuen en culturen. Ze doet dit bijvoorbeeld in haar werk “Kadija’s Minbar” waar de hoofdpersoon wijst naar een ver punt in de ruimte met een lange tak. Het moment van verheffing vanaf een houten constructie roept de Minbar op, een preekstoel waar de preken plaatsvinden in moskeeën – een ruimte specifiek gewijd aan de mannelijke imam en niet toegankelijk voor vrouwen. Deze personages zijn een metafoor voor het idee van identiteit, dat in dit werk is heroverwogen.”
Maïmouna wordt door sommige beschreven als de Soefi Fridah Kahlo. Hieronder geeft ze antwoord op de vraag wat zie hier van vindt.
I’m glad to be considered a Sufi Frida Kahlo! Frida was a great woman and artist, and although life was cruel she was able to transform her suffering into art of the highest quality. My moods are expressed in my work as faces, color, and emotions, where the body is no longer a prison of the soul, but rather like a temple to house and augment the Divine. In my work I use different techniques from video to sculpture to photography, because I think that every artwork has its own identity and can be expressed more effectively in one technique than another.
Interview Maïmouna Guerresi doorGlobal Fund for Women
Dit is het eerste werk wat ik van Maïmouna heb gezien. Voor mij voelde haar werk als een verademing. Wat mij het eerst opviel waren de kleuren, de witte, blauwe en rode kleuren geven heel veel contrast tegen de wat neutrale achtergrond. Ondanks het grote contrast, voelt het werk toch in balans door dat de neutrale achtergrond is opgebouwd uit de primaire kleuren op de voorgrond, hierdoor valt alles samen. Ik vind het werk heel mystiek en rustgevend maar toch heeft het ook echt iets krachtigs. In mijn gedachtes hoor ik hoe de wind langs de plastic zak waait en het geluid dat het maakt.
Maïmouna Guerresi is erg geliefd in de kunstwereld en haar werk heeft op grote plekken gestaan zoals het Tate Modern en het Los Angeles County Museum. Ik vind haar werk super sterk en poëtisch, iets wat echt je aandacht pakt en hoop haar werk snel een keer te kunnen bekijken in het echt.
Each individual is connected to everything that exists on earth, and it follows that the fate of our planet is influenced by our own individual actions.
Bronnenlijst
Yatzer. (2016, 6 oktober). Maïmouna Guerresi: The Art of Explaining Mysteries. Yatzer. https://www.yatzer.com/maimouna-guerresi
DenHoed, A. (2015, 18 september). Maïmouna Guerresi’s mystical portraiture. The New Yorker. https://www.newyorker.com/culture/photo-booth/maimouna-guerresis-mystical-portraiture
Sufism and Islam. (2021, 30 oktober). Al-Islam.org. https://www.al-islam.org/articles/sufism-and-islam-bashir-hassanali-rahim
Maïmouna Guerresi, Kadija’s Minbar, 2016. (z.d.). Mariane Ibrahim Gallery. https://marianeibrahim.com/artists/36-maimouna-guerresi/works/584-maimouna-guerresi-kadija-s-minbar-2016/
GGA Editorial & GGA Editorial. (2023, 25 juni). The inner world of Maïmouna Guerresi, the Sufi Frida Kahlo. Girl Gone Authentic. https://www.girlgoneauthentic.com/maimouna-guerresi-sufi-frida-kahlo/