Jenny Holzer is een Amerikaanse neo-conceptuele kunstenaar, die het meest bekend staat om haar krachtige en confronterende, tekst-gebaseerde kunstwerken. Of het nou op een LED-installatie, een poster, een t-shirt of gegraveerd op een bankje staat, haar werk zet je telkens aan het denken en belicht maatschappelijke kwesties, politiek en menselijke ervaringen. boeiende en invloedrijke figuur in de moderne kunstwereld.
Jenny Holzer is niet zonder tegenslagen gekomen waar ze nu is.
Ze werd geboren in 1950 Gallipolis, Ohio, waar ze als de oudste van drie kinderen opgroeide. Haar vader was autoverkoper en haar moeder deelde graag haar passie voor paardrijden met haar dochter. Ze was ook geïnteresseerd in sociaal-maatschappelijke onderwerpen, wat later een grote bron van inspiratie en motivatie voor Jenny zou zijn in haar werk. Jenny was van jongs af aan al geïnteresseerd in kunst en tekende erop los, maar in haar tienerjaren begon ze haar interesse te onderdrukken, zo zei ze “I drew madly and happily until I was five or six years old, but in my teenage years I tried to become normal.”
Maar haar liefde voor kunst werd echter later opnieuw aangewakkerd toen ze algemene kunst ging studeren in 1968 aan de Duke University in North Carolina. Jenny wou graag een abstract kunstenaar worden en was geïnspireerd door andere grote abstract-expressionistische kunstenaars. Om haar droom waar te maken verdiepte zij zich hierna in schilderen, tekenen en print maken aan the University of Chicago. Ze zag zichzelf niet bepaald als een goede abstracte kunstenaar en vond dat de verhalen die zij wilde vertellen niet tot zijn recht kwamen in deze stijl.
Toch ontving zij in 1975 haar Master of Fine Arts aan de Rhode Island School of Design en verhuisde in 1976 naar New York, waar zij deel zou nemen aan het Whitney Museum’s Independent Study Program en filosofie studeerde. Hier ontmoette zij haar man, Mike Glier, waarmee ze in 1985 samen ging wonen in Hoosick Falls. Zij adopteerde een veulen genaamd Lily en twee jaar later kreeg het stel een dochter, Lili.
Wat Jenny nog niet wist tijdens haar studie aan de Whitney Museum’s Independent Study Program, is dat dit het begin zou betekenen van haar carrière en een van haar bekendste kunstcollecties ooit zou inspireren.
“It was only when I was in my 20s, I realized ‘being normal’ was out of reach (and that maybe I was okay with that) so I went back to art”