Deze Franse kunstenares werd geboren op 16 maart 1822 in Bordeaux. Ze was de oudste dochter van het gezin en had nog twee broers en een zus. Haar vader was schilder Raymond Bonheur (1796-1849). Haar moeder, Sophie Bonheur, was pianolerares. Rosa is opgegroeid met kunst en werd van baby af aan al door haar vader geschilderd. Ze deed haar vader graag na door haar poppen in een stoel te zetten en ze te tekenen. Rosa had als kind al een grote interesse in de natuur en schilderde graag dieren, waar ze een enorm talent voor bleek te hebben. Haar beide broers en zus zijn later allemaal kunstenaars geworden en maakte net als hun oudere zus ook veel werk met dieren.
In Frankrijk was het in de 18e en 19e eeuw gebruikelijk om je als schilder te specialiseren in een specifiek onderwerp. Dit zorgde voor wat standvastigheid in de onstabiele kunstwereld. Het schilderen van taferelen uit het dierenrijk was heel populair. Dat kan een reden zijn dat Rosa’s broers en zus dezelfde richting op zijn gegaan en dat er in die tijd veel kunstenaars waren die zich bezighielden met dit onderwerp. Rosa schilderde realistische diervoorstellingen. Niet alleen honden en katten, maar ook grote en exotische dieren zoals leeuwen, edelherten, paarden, koeien en schapen. Ze liet zich inspireren door Paulus Potter, een Nederlandse kunstschilder die leefde in de 17e eeuw. Paulus schilderde onder andere Bijbelse en mythologische voorstellingen, jachttaferelen en natuurlijk dierstukken. Net zoals Rosa werkte hij voornamelijk realistisch. De overeenkomsten tussen de twee kunstenaars zijn zichtbaar tussen “Chef d’un veau” van Rosa Bonheur en “De stier”, het bekendste werk van Paulus Potter. (afb. 1 en 2)
Rosa heeft zelf ook schilderlessen gegeven. Ze was de docente van de Franse Pauline Allain en de Duitse Clara von Wille. Pauline heeft in haar carrière voornamelijk stillevens van bloemstukken geschilderd, Clara werd uiteindelijk ook schilder van diervoorstellingen.
Naast schilder was Rosa ook aquarellist, beeldhouwer en tekenaar. Een van haar beeldhouwwerken genaamd “Lion” is hieronder te zien (afb. 3). Ze is op verschillende plekken werkzaam geweest. Ze werkte in Parijs maar is ook afgereisd naar de Pyreneeën (afb. 4). Hier werd Rosa volop geïnspireerd door de ruige natuur en kon ze helemaal opgaan in het schilderen van haar diervoorstellingen. In haar bekendste werk “Le marché aux chevaux” (afb. 5) is haar perspectief op de natuur duidelijk zichtbaar. Niet geromantiseerd, maar ze schilderde de dieren als dynamische karakteristieke individuen. Ze begon haar werk als tiener al te verkopen en exposeerde op 19-jarige leeftijd bij de Salon in Parijs.
Jeugd
Rosa is dankzij haar vader in het schildersvak terecht gekomen. Hij zag haar interesse en talent toen ze nog jong was en begon haar vervolgens zelf schilderlessen te geven. In de 19e eeuw was het niet gebruikelijk voor vrouwen om een creatief vak te leren of kunstenares te worden en dit was dan ook een door mannen gedomineerde wereld. Rosa’s vader Raymond was een volger van het Saint-Simonisme. Het Saint-Simonisme, genoemd naar de grondlegger graaf de Saint-Simon, is een utopisch-socialistische leer waarbij de menselijke rede als bron van alle wijsheid wordt beschouwd. Ook pleitte de Franse wijsgeer voor gelijkheid voor vrouwen en mannen. Rond de jaren 30 van de 19e eeuw kwam er steeds meer belangstelling voor vrouwenrechten en dus konden ook veel feministen zich identificeren met dit aspect van het Saint-Simonisme. Raymond kwam hier veel mee in aanraking en vond het belangrijk dat zijn dochter zich kon ontwikkelen in een vakgebied van haar interesse zonder tegengehouden te worden door haar gender. Ondanks zijn goede bedoelingen ging Raymond Bonheur echter ver in zijn overtuigingen en liet zijn gezin in de steek om zich aan te sluiten bij een Saint-Simonistische gemeenschap. Rosa’s moeder, Sophie Bonheur, viel dit erg zwaar en het lukte haar niet om haar kinderen te onderhouden met haar inkomen als pianolerares. Sophie overleed aan stress en oververmoeidheid toen Rosa elf jaar oud was. Dit was een belangrijk keerpunt in Rosa’s leven. Het heeft haar gemotiveerd om succesvol te worden, iets van zichzelf te maken en nooit te trouwen.
Poppen
Poppen zijn een terugkerend aspect geweest in Rosa’s leven. Op een van de eerste schilderijen die Raymond van haar maakte als 4-jarig meisje houdt ze een pop in haar handen. Ze begon met het portretteren van haar eigen poppen en deed haar vader na als hij aan het werk was. Daarnaast is er, toen Rosa steeds bekender werd, een pop van haar gemaakt. De pop was vaak gekleed in mannenkleding net zoals Rosa zelf en was succesvol als speelgoed voor meisjes.
Crossdressen in de 19e eeuw
Rosa was haar tijd ver vooruit. Ze leefde in een periode waarin er duidelijk onderscheid werd gemaakt tussen mannen en vrouwen. Zowel op het gebied van rechten als op het gebied van werk, zorgtaken, kleding en dergelijke. Dat Rosa van jongs af aan al rondliep met kort haar was dan ook zeer ongebruikelijk. Verder stond ze ook bekend vanwege het dragen van broeken oftewel “mannenkleding”. Vanwege haar werk kwam ze veel op plekken waar bijna alleen maar mannen kwamen zoals beurzen en kunstmarkten. Ook bevond ze zich regelmatig in slachthuizen om de dieren goed te kunnen bestuderen. Om ongewenste aandacht te voorkomen en gelijkwaardig te worden behandeld vond ze het makkelijker om zich mannelijk te kleden. Verder was haar argument dat ze deze kleding simpelweg praktisch en comfortabeler vond zitten en het haar hielp om minder op te vallen tussen alle mannen in haar werkveld. Rosa ontving zelfs een zogenaamde vergunning van de politie waarin ze toestemming kreeg voor het dragen van deze kleding. Daarnaast kleedde ze zich niet als een man van haar eigen tijd, maar droeg ze kleding in 18e eeuwse stijl. Waarom ze dit deed is niet duidelijk.
Relaties
Rosa was een lesbische vrouw en is altijd open geweest over haar relaties met vrouwelijke partners. Haar eerste relatie was met de Franse Nathalie Micas (1824-1889). Ze leerde elkaar kennen in 1836 toen Rosa veertien jaar en Nathalie twaalf jaar oud was. Nathalie’s ouders hadden Raymond Bonheur opdracht gegeven tot het maken van een portret van hun dochter die vaak ziek was, met de verwachting dat ze niet lang meer zou leven. Ze kregen een hechte band en zijn uiteindelijk veertig jaar samen geweest tot Nathalie rond haar 65e overleed. Net als Rosa was ze kunstenares geweest, maar was minder succesvol dan haar partner. Kort na het overlijden van Nathalie ontmoette Rosa Anna Klumpke (1856-1942) (afb. 6). Zij kende Rosa al vanwege de pop die van haar was uitgebracht. Anna was kunststudente en was samen met haar moeder uit Amerika naar Frankrijk gekomen. Zij en Rosa leerde elkaar kennen in 1889. In 1895 schilderde Anna een portret van Rosa en in 1898 gingen ze samenwonen. Na haar dood was Anna Rosa’s enige erfgenaam. Ter ere van Rosa opende ze in 1899 de Rosa Bonheur Memorial Art School waar kunstonderwijs werd gegeven aan vrouwen. Ook maakte ze een museum van Rosa’s atelier en heeft ze onder andere een prijs naar haar laten vernoemen bij de Société des artistes Francais. Anna Klumpke overleed in 1942 en werd naast Rosa en Nathalie begraven op La Père Lachaise begraafplaats in Parijs.
6. “Rosa met haar vriendin Anna Klumpke”,
Bronvermelding
Artists biography and facts. “Pauline Allain”. Datum onbekend, AskArt. Geraadpleegd om 18 december 2022. https://www.askart.com/artist/Pauline_Allain/11011631/Pauline_Allain.aspx
Canon van Nederland. “Paulus Potter, dierschilder”. Datum onbekend. Geraadpleegd op 18 december 2022. https://www.canonvannederland.nl/nl/page/132458/paulus-potter
Conway, James. J. “Rosa Bonheur in 22 images”. 16 maart 2022, Strange Flowers. Geraadpleegd op 17 december 2022. https://strangeflowers.wordpress.com/2022/03/16/rosa-bonheur-in-22-images/
Feminine Moments. “Jeanne Sarah Nathalie Micas (1824-1889)”. 13 mei 2019. Geraadpleegd op 18 december 2022. https://www.femininemoments.dk/blog/jeanne-sarah-nathalie-micas-1824-1889/
Nochlin, L. “Why have there been no great women artists?”. Januari 1971, ARTnews. Geraadpleegd op 16 december 2022.
RKDartists. “Clara von Wille”. 28 augustus 2001, Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie. Geraadpleegd op 17 december 2022. https://rkd.nl/nl/explore/artists/234006
RKDartists. “Rosa Bonheur”. 21 november 1991, Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie. Geraadpleegd op 15 december 2022. https://rkd.nl/nl/explore/artists/record?query=rosa+bonheur&start=0
Wikipedia. “Anna Elizabeth Klumpke”. Laatst bewerkt op 21 november 2022. Geraadpleegd op 17 december 2022. https://en.wikipedia.org/wiki/Anna_Elizabeth_Klumpke
Afbeeldingen
1. Wikimedia. “Rosa Bonheur – Chef d’un veau” https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rosa_Bonheur_-_Chef_d%27un_veau.jpg
2. Wikipedia. “De stier” https://nl.wikipedia.org/wiki/De_stier#/media/Bestand:Paulus_Potter_-_Young_Bull.JPG
3. The Art Institute of Chicago. “Lion” https://www.artic.edu/artworks/70989/lion
4. Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie. “Rosa Bonheur” https://rkd.nl/nl/explore/artists/record?query=rosa+bonheur&start=0
5. Daily Art Magazine. “Masterpiece story: the horse fair by Rosa Bonheur” https://www.dailyartmagazine.com/painting-of-the-week-the-horse-fair-by-rosa-bonheur/
6. Strange Flowers. “Rosa Bonheur in 22 images” https://strangeflowers.wordpress.com/2022/03/16/rosa-bonheur-in-22-images/